Dlaczego warto jeść pieczywo?

Dlaczego warto jeść pieczywo?

Produkty zbożowe, w tym różnego rodzaju pieczywo, stanowią podstawę piramidy żywieniowej. Oznacza to, że są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu, a ich pominięcie może wiązać się z negatywnymi, dla naszego zdrowia, konsekwencjami. Warto uwzględnić pieczywo w codziennej diecie, ponieważ:

  • Pozwala zachować szczupłą sylwetkę – wbrew pozorom chleb i jego pochodne nie są bardzo tuczące i nadają się do spożycia nawet przez osoby dbające o figurę i prawidłową masę ciała. Dodatkowo, pieczywo zawiera błonnik, którego głównymi właściwościami są: zmniejszenie uczucia głodu, rozwój pożytecznych bakterii znajdujących się w jelitach oraz spowolnienie rozpadu cukrów w organizmie.
  • Zawiera w sobie witaminy oraz substancje wzmacniające koncentrację – chleb jest bogaty w witaminę A i (której rolą jest poprawa pamięci) oraz fosfor, potas i magnez, które są odpowiedzialne za łagodzenie napięcia i obniżenie stresu.
  • Zaspokaja 15-25% dziennego zapotrzebowania na węglowodany, czyli dostarcza niemal ¼ energii potrzebnej do prawidłowego funkcjonowania naszego ośrodka nerwowego oraz sprzyja długiej pracy umysłowej (pieczywo powinno więc wchodzić w skład śniadań lub drobnych przekąsek, zwłaszcza jeżeli wykonywana przez nas praca opieka się na wysiłku psychicznym).
  • Reguluje przemianę materii oraz gwarantuje uczucie “nasycenia” przez długi czas – dzięki czemu nie będziemy często sięgać po niezdrowe przekąski.

Najpopularniejsze rodzaje pieczywa

Aby określić rodzaj pieczywa wystarczy dowiedzieć się jakiej mąki użyto do jego wyrobu. Obecnie możemy wyróżnić trzy podstawowe rodzaje wypieków:

  • pszenne – wyrabiane z mąki pszennej (jaśniejszej lub ciemniejszej). Do tego typu zaliczmy wyroby tj.: bułki, chleb tostowy, grahamki, rogale, chleb pszenny czy chałki.
  • żytnie – wyrabiane z mąki jasnej lub ciemnej żytniej, często na zakwasie, rzadziej na drożdżach. Do tego rodzaju pieczywa należą: chleb pełnoziarnisty, razowy oraz żytni.
  • mieszalne – są to wypieki pszenno-żytnie, wyrabiane na zakwasie lub drożdżach. Najbardziej znanymi wyrobami są: chleb wiejski i słonecznikowy.

Niezależnie od rodzaju pieczywa możemy znaleźć w nich różne dodatki np. rodzynki, pestki dyni, słonecznika oraz mak. Warto wybierać chleb czy bułki z dodatkowymi zbożami czy nasionami, ponieważ zawarte w nich tłuszcze roślinne dostarczają nam dodatkowej, długotrwałej energii oraz poprawiają koncentrację.

Czy pieczywo jest zdrowe?

Krąży wiele mitów na temat pieczywa. Najpopularniejsze twierdzą, że jest ono wysokokaloryczne, a więc tuczące oraz zawiera substancje szkodzące naszemu zdrowiu. Nie jest to prawdą, ponieważ zdrowy chleb lub jego pochodne są źródłem witamin, substancji energetycznych i budulcowych (węglowodanów, tłuszczy oraz białek).

Food obraz autorstwa freepik - www.freepik.com

Czy warto jeść pieczywo?

Czy warto jeść pieczywo?

Jest jednym spośród głównych elementów naszej diety. Bez względu na to, czy się odchudzasz, lub trenujesz przed ważnym maratonem bądź po prostu pragniesz się zdrowo żywić. Pieczywo to artykuł, z jakiego nie powinniśmy rezygnować. Daje ponieważ do systemu potrzebne elementy, dzięki którym jesteśmy pełni sił oraz mamy doskonały nastrój. Zapomnij o zasadzie „ciemny chleb jest lepszy od białego„. Dobierając pieczywo zwróć uwagę na skład, skórę, odcień oraz strukturę miąższu, cenę, datę ważności i pudełko. Każda spośród tychże właściwości ma wpływ na jakość pieczywa.

Pieczywo zakupione w piekarni, w sklepie, natomiast może pieczone w domu?

Gdy nie mamy czasu, chęci bądź możliwości wypieku domowego chleba, należałoby zaopatrywać się w wypróbowanych piekarniach. Dobór pieczywa w piekarni można poprzedzić odwiedzeniem jej strony internetowej. Jeszcze więcej piekarni na własnych stronach zamieszcza zdjęcia proponowanych artykułów, ich skład oraz wartość kaloryczną. Pieczywo z marketów wyróżnia się zazwyczaj zdecydowanie słabszą klasą oraz wartością kaloryczną. Pieczone na miejscu, z artykułów chłodzonych, ma mniej witamin oraz elementów mineralnych w zestawieniu z klasycznym chlebem.

Brak sił

Dietetycy są zgodni: chleb jest jednym spośród głównych elementów zbilansowanej diety własnego systemu. Jest bazą każdej stworzonej dotąd piramidy żywieniowej. Równocześnie jednakże w społeczeństwie pokutuje przeświadczenie, iż chleb jest tuczący oraz decydując się na dietę odchudzającą, należy go zupełnie wykluczyć z normalnego jadłospisu. Gdy tak zrobimy, faktycznie możemy czuć błyskawiczny ubytek wagi ciała, lecz zwłaszcza za sprawą wyeliminowania artykułu z diety, natomiast zatem obniżenia jedzenia, jak też sił. Ubytek tymczasem dotyczyć będzie również naszej aktywności.

Czy to prawda, iż chleb tuczy?

Chleb zrobiony z mąki o niskim stopniu przemiału oraz spożywany z umiarem nie tuczy, lecz służy zdrowiu. Daje sił do normalnego działania, potrzebnych witamin oraz minerałów. Zapewnia wrażenie sytości, dzięki czemu przeciwdziała jedzeniu pomiędzy posiłkami, natomiast w konsekwencji – tyciu. Można zatem przyjąć, iż chociażby pomaga w odchudzaniu. Chleb razowy bogaty jest w witaminy z klasy B, jakie są potrzebne do działania systemu nerwowego, systemu krwionośnego oraz pracy serca.

Skład chleba


Doskonały chleb potrzebuje jedynie 4 elementów. Mąka, woda, zakwas i/lub drożdże oraz sól. Nic więcej koniec listy. O ile pestki, nasienia, orzechy oraz opalane owoce są ok, to wszystkiego typu dziwne elementy skreślamy grubą czerwoną kreską! Po co w chlebie syntetyczne spulchniacze? Po co olej? Po co cukier? Po co karmel?

Food obraz autorstwa freepik - www.freepik.com

Jakie powinno być pieczywo?

Jakie powinno być pieczywo?

Chleb – znany od tysięcy lat, jeden spośród głównych elementów diety z Starożytnim Egipcie. Prócz roli, jaką grał oraz gra w odżywianiu, od dawien dawna nadawano mu także symboliczne znaczenie. Jedzony podczas biblijnej ostatniej wieczerzy, spożywany w postaci kołacza na słowiańskich weselach, niezbędny składnik wielkanocnej święconki. Mnóstwo osób nie umie sobie wyobrazić życia bez chleba oraz pieczywa. Po innej stronie barykady stoją Ci, jacy stosują diety odchudzające opierające się na usuwaniu cukrów (np. dietę proteinową dr Dukana).

Pieczywo z dodatkiem drożdży

Wypieki z wykorzystaniem drożdży kojarzone są bardziej z mąką pszenną bądź pszenną z dodatkiem mąk pełnoziarnistych. Podczas fermentacji z udziałem drożdży dochodzi do fermentacji alkoholowej, więc beztlenowego rozpadu węglowodanów. Pieczywo pieczone na drożdżach jest zdecydowanie szybsze w produkcji, dlatego także jego ogromna popularność w piekarniach. Drożdże są możne w witaminy z klasy B, natomiast również elementy mineralne, takie jak fosfor, potas, żelazo lub cynk. Umożliwiają także trawienie skrobi zamkniętej w mące.

Pieczywo razowe lub pszenne?

Chleb razowy na zakwasie występuje w efekcie długotrwałej fermentacji oraz wzrasta blisko 12 godz. nim trafi do piekarnika. Mąka razowa występuje z pełnych nasion oraz niczego się nie eliminuje po ich przemieleniu. Otręby zamknięte w mące zapewniają nam błonnika, jaki wywołuje lepsze poruszanie się posiłku poprzez jelita, witaminy klasy B, minerałów, białka. W bielmie nasion są cukry, białka oraz niewielkie ilości witamin z klasy B. W kiełkach ziaren są minerały, witamina E, witaminy z klasy B oraz odmienne elementy wzmacniające.

Wartości pieczywa żytniego

Dobór pieczywa jest duży, lecz przeważnie sięgamy po jasne, lekkostrawne pieczywo. Jednakże dla osób będących na diecie odpowiedniejszym doborem jest, niejednokrotnie niedoceniane, ciemne pieczywo żytnie (https://ranozebrano.pl/pieczywo). Jest ono robione z ciemnych, grubo mielonych nasion żyta, tak nazywanej mąki pumpernikiel. Wartość kaloryczna ziarna żyta jest imponująca: znajdują się w nim cukry, białka, glikole, lipidy, woda, treści mineralne i witaminy.

Doskonały chleb dla osób na diecie?

Pacjenci zaglądający do gabinet lekarskiego, gdy próbują się odchudzać na swoją rękę, niezwykle niejednokrotnie jadają chleby z ziarnami bądź chleby całkowicie ziarniste. Należy pamiętać, iż dodatek nasion słonecznika, dyni, sezamu, siemienia oraz pozostałych, zwiększa zdecydowanie kaloryczność takiego pieczywa. Najdoskonalszy na dietę odchudzającą jest czysty chleb żytni razowy na zakwasie. Ma 213 kcal/100 g, tymczasem chleb czystoziarnisty będzie miał już 378 kcal/100 g.

Food obraz autorstwa freepik - www.freepik.com